Publisert bygg.no 21.12.2023 08:31 av Ådne Homleid
Bastal har spesialisert seg på prefabrikkerte armeringsmoduler. I høst lanserte selskapet det patenterte systemet SmartFix, som gjør det mulig å transportere modulene flatpakket.
Bastal AS ble etablert i 2008 og har sin produksjon i Førde i Vestland. Selskapet var tidlig ute med å satse på prefabrikkert armering og denne satsingen ble forsterket da Bastal i 2022 inngikk partnerskap med irske Midland Steel.
– Gjennom samarbeidet med Midland Steel tilbyr vi modulsystemet FasterFix som er 3D-tegnede armeringsmoduler som skreddersys til hvert enkelt prosjekt. SmartFix er enkelt forklart et system for dekkearmering som er basert på FasterFix-konseptet, men hvor modulene kan legges sammen som en flatpakket løsning under transport, opplyser Rune Andrè Haugland, daglig leder i Bastal, til Byggeindustrien.
– Vanvittig effekt
Han forteller at Bastal har utviklet SmartFix med bakgrunn i selskapets lokasjon i Førde, som innebærer lange transportavstander til markeder som for eksempel Oslo og Trondheim. Bastal trengte rett og slett et modulkonsept som var mere plasseffektivt under transport.
– Med en sammenleggbar løsning får vi fylt opp lastebilene mye mer effektivt enn tidligere, sier Haugland, og viser til et av Bastal sine referanseprosjekter hvor SmartFix-konseptet hadde sørget for at antall semitrailere med armering hadde blitt redusert fra 15 til 6.
– En flatpakket løsning gir med andre ord en vanvittig effekt med tanke på transportkostnad, sier Haugland.
Arbeidene styreleder Frode Kjøsnes i Bastal er klar på at alternativet til SmartFix-konseptet ville vært å etablere nye avdelinger nærmere de største markedene.
– SmartFix er en nøkkel til at vi fortsatt kan holde oss i Førde og serve markedet fra Trondheim og sørover, sier han.
Lager tilleggsdeler av skrapjern
SmartFix-modulene blir i likhet med FasterFix 3D-tegnet og skreddersydd hvert enkelt prosjekt. Armeringsmodulene utgjør mellomarmeringen i dekkene og designes med bredder opptil 2,40 meter og lengder opp til 12 meter.
Mellom modulenes to lag med armering har Bastal utviklet hengselskomponenter som gjør at modulene kan legges sammen under transport og slås opp igjen på byggeplass.
Rune Andrè Haugland fremhever at både hengselskomponentene og avstandsholderne som settes inn mellom armeringslagene, blir produsert av skrapjern.
– 85-90 prosent av delene er laget av resirkulert materiale. I stedet for å bruke konstruktiv armering for å lage tilleggsdelene, så lager vi komponentene av det vi finner i skrapcontaineren vår. Vi er ISO1090-sertifisert og kan derfor sveise og lage komponentene, og vi kan CE-merke delene i og med at vi har DNV-godkjenning, opplyser Haugland.
Modulene blir skreddersydd hvert enkelt prosjekt og kan designes med bredder opptil 2,40 meter og lengder opp til 12 meter. Mellom modulenes to lag med armering har Bastal utviklet hengselskomponenter som gjør at modulene kan legges sammen under transport og slås opp igjen på byggeplass. Foto: Bastal
Tror på økt modulsalg
Prefabrikkert armering utgjør per nå rundt 50 prosent av Bastal sin årlige omsetning på drøye 140 millioner kroner. Selskapet forventer at salget av modulkonseptene FasterFix og SmartFix vil øke i årene som kommer.
– Flere og flere byggeplasser ser verdien av å få skreddersydde armeringsmoduler som enkelt kan heises på plass. Vi har dokumentert at vårt modulbaserte system sørger for opptil 80 prosent raskere byggetid og man trenger færre arbeidere til å utføre armeringsjobben. Mindre svinn i produksjon, null «skrap» på byggeplass og ikke minst mindre belastning for armeringsarbeiderne er andre plussfaktorer ved å velge prefabrikkerte moduler, sier Haugland.
– Det at vi får plass til et større volum i bilene og at vi benytter skrapjern i produksjon av tilleggsdelene, gjør at modulkonseptet også monner miljømessig, tilføyer Frode Kjøsnes.
– God respons
Bastal brukte starten av 2023 på å utvikle SmartFix-konseptet og patentsøknaden var inne i god tid før den offisielle lanseringen fant sted under Bygg Reis Deg i oktober.
SmartFix er så langt testet i prøveprosjekter. Haugland og Kjøsnes tror det nye modulkonseptet vil etablere seg i prosjektmarkedet i 2024.
– Etter lanseringen har vi fått god respons med tanke på mulige jobber, kommenterer Haugland.
Frode Kjøsnes har allerede begynt å se på hvilke muligheter det patenterte armeringssystemet har utenfor Norge.
– Så vidt vi har registrert er vi de første i verden som lanserer flatpakket armering. Vi har allerede fått henvendelser fra utlandet og har stor tro på at det er andre land som ser gevinstene ved å bruke SmartFix-konseptet, sier han.
Kjøsnes trekker også frem at samarbeidet med Midland Steel og deres tilstedeværelse i Irland, England og USA, utvilsomt kan bli en døråpner for SmartFix i nye markeder.
Opmerkingen